Happy to Care
Het doel van het leven is gelukkig zijn. De plaats om gelukkig te zijn, is hier. Het moment om gelukkig te zijn, is nu.
Maar, ook in de toekomst wilt u gelukkig zijn!
Bij Club Med beseffen we maar al te goed dat de natuurlijke grondstoffen van onze planeet niet onuitputbaar zijn. Wij zijn ons bewust van de groeiende impact van toerisme op het milieu. Wij willen dat onze business een positieve invloed heeft op de plaatselijke economie en de bevolking. En wij zien hoe onze medewerkers (G.Os & G.Es) diepere zingeving zoeken in hun baan.
Een oude verbintenis, een moderne aanpak
Van 1950 tot nu, enkele belangrijke data
- 1950: oprichting van Club Méditerranée, aanvankelijk een vereniging zonder winstoogmerk
- 1965: opening van het eerste permanente Clubdorp in Agadir (Marokko), een bestemming die werd gekozen vanwege zijn schoonheid en gastvrijheid, maar ook om bij te dragen aan de wedergeboorte van een regio die was verwoest door de aardbeving van 1960
- 1973: bouw van de eerste waterzuiveringsinstallatie op Mauritius in Pointe aux Canonniers
- 1978: aanleg van het grootste zonnepanelenveld van Europa in Club Med les Boucaniers op Martinique
- 1979: oprichting van de Stichting Club Med
- 2005: oprichting van de afdeling duurzame ontwikkeling van Club Med
- 2012: Valmorel, eerste berghotel in Frankrijk met HQE-certificaat (hoge milieukwaliteit)
- 2013: eerste natuurlijke zwembad in China, in Club Med Resort Guilin
- 2019: start van Happy to Care programma
Expert in droomlocaties, bewust van hun kwetsbaarheid
Om ons uitzonderlijke natuurlijke erfgoed te behouden >
- Gecertificeerde duurzame vakanties: 80% van onze Resorts zijn GREEN GLOBE gecertificeerd, met als doel 100% in 2021
- Concrete eco-verplichtingen zoals het uitbannen van plastic voor eenmalig gebruik, het tegengaan van voedselverspilling, en het bevorderen van dierenwelzijn
- Activiteiten om de natuur te ontdekken en te beschermen
Pionier in toerisme, versneller van lokale ontwikkeling
- Liefdadigheid staat centraal tijdens uw vakantie met de Club Med Foundation: bijvoorbeeld met “Vrienden over de hele wereld”, waarbij kinderen uit de lokale gemeenschappen jonge genetisch gemodificeerde kinderen ontmoeten en van hen leren.
- Steun aan lokale boeren en agroecologie met het programma “Groene boeren”
- Respect voor lokale gastheren en steun voor de lokale economie, zoals de preventie van kindermisbruik in het toerisme met ECPAT
- 75% van de banen wordt lokaal ingevuld, lokale aankopen worden ontwikkeld
Gelukkige G.O's en G.E's maken gelukkige G.M.'s
Een verantwoordelijke werkgever bied meer dan een baan - bied ervaringen, voor zelfontplooiing en het smeden van banden voor het leven.
- 100% van de Chefs de Village komt voort uit interne promotie
- 46% van de managementcommissies is vrouw
- 90% van de Resorts heeft G.O.'s van ten minste 9 verschillende nationaliteiten
CSR Rapport
Maatschappelijk verantwoord ondernemen:
het meest recentste CSR rapport >
Sinds 2007 publiceert Club Med jaarlijks een CSR rapport om te voldoen aan de toenemende en legitieme wettelijke eisen op het gebied van verantwoording, soms zelfs meer dan dat, maar bovenal in een geest van oprechtheid ten opzichte van zijn belanghebbenden en voortdurende vooruitgang.
Ontdek een selectie van onze gecertifieerde Resorts:
Voedselverspilling tegengaan
Vandaag zijn we erin geslaagd om de voedselverspilling per maaltijd per persoon terug te brengen tot slechts 101g dankzij meer dan 60 jaar ervaring in hartige maar goed doordachte buffetten - een opmerkelijke prestatie voor een groep die een van de laagste producenten is van vermijdbare verspilling.
Club Med heeft dus een bijzondere expertise opgebouwd in het presenteren van smakelijke en stevige buffetten die ook nog eens slim zijn.
Een greep uit onze best practices:
- Geoptimaliseerd voorraadbeheer
- Gespecialiseerde personeelsopleidingen
- Geschatte hoeveelheden worden bijgewerkt op basis van het aantal gasten en de gekende voorkeur per nationaliteit
- Buffetten met materiaal om ter plaatse gerechten te bereiden en last minute per klant af te werken
- Porties zijn precies afgemeten of worden door een kok aan het buffet geserveerd
- Juiste afmeting van borden en presentatieschotels
- Beredeneerde aanvulling van de buffetten zonder te overladen
- Ingrediënten die niet gebruikt zijn worden veilig opnieuw gebruikt in een ander recept
- Sensibilisering van onze klanten
- Menu’s optimaliseren door voedselafval automatisch te wegen met de Winnow-technologie
Een hart voor dieren
Club Med ijvert al een aantal jaar samen met specialisten om haar waarden om te zetten in daden.
- Excursies:
Vanaf 2021 worden alle olifantenshows, -ritjes en -safari’s waarbij de dieren gewassen, gevoederd en aangeraakt worden afgeschaft. Ook walvissen en andere zeedieren worden enkel nog op volle zee bewonderd en niet meer in gevangenschap. Sinds 2019 begeleiden wij in samenwerking met WCA (World Cetacean Alliance) onze partners bij de best practices rond deze activiteiten. - Scharreleieren:
Sinds eind 2019 zijn 100% van de hele eieren in onze Resorts in Europa en op Mauritius afkomstig van scharrelkippen.
Club Med verbindt zich ertoe om op termijn 100% scharreleieren te gebruiken voor alle eierproducten (hele eieren, vloeibare eieren en producten op basis van eieren). Voor de Resorts in Europa, Brazilië en de Verenigde Staten is 2025 de streefdatum, voor alle andere markten willen we dit tegen 2027 in orde hebben.
Dit engagement maakt deelt uit van het aankoopbeleid van Club Med. Hierin werd bepaald dat alle aangekochte producten moeten beantwoorden aan onze nieuwe strenge eisen op vlak van hygiëne en voedselveiligheid.
Samen met experts en onze plaatselijke partners werken wij hard aan dierenwelzijn. Wij zijn ervan overtuigd dat dieren nog steeds hun plaats hebben in het toerisme, maar dat we nieuwe en betere activiteiten moeten organiseren met respect voor dieren.
Bye Bye Plastic
In 2018 lanceerde de Groep het programma "Bye Bye Plastic", dat tot doel heeft de meeste single-use plastic producten in de bar, het restaurant en ook in de kamers te elimineren.
Sinds eind 2019 is wegwerpplastic in de 'horeca' (rietjes, bekers, mokken, maar ook borden, bestek en dienbladen) in al onze Resorts wereldwijd uitgebannen.
Douchegels, shampoos en bodycrèmes in de badkamers worden in al onze Resorts in grote herbruikbare verpakkingen aangeboden (met uitzondering van Suites, de Exclusive Collection en onze Resorts in Brazilië).
Ook de plastic verpakkingen van de accessoires in de kamers worden geleidelijk afgeschaft in alle Resorts. Deze doelstelling is voor 81% bereikt.
Nieuwe aanvullende doelstellingen voor 2022 en 2023:
- Vanaf 2022 worden ook douchegels en shampoos in individuele verpakkingen afgeschaft in de overige Resorts (onze Resorts in Brazilië, de Exclusive Collection en Suites);
en wegwerpplastic accessoires voor feestelijke evenementen (zoals ballonnen, LEP-gloeistokken, polsbandjes en vlaggen) zullen geleidelijk worden afgeschaft; - Vanaf 2023 zullen single-use plastic accessoires in kamers geleidelijk worden vervangen door duurzamere accessoires;
- Het verbruik van plastic waterflessen zal worden verminderd ten opzichte van 2019: met 10% in 2022, 25% in 2023, 50% in 2024.
- Tegen eind 2021 is de eliminatie van single-use plastic waterflessen bereikt voor de 7 belangrijkste Resorts (qua hoeveelheid en lokale impact).
- Sinds het zomerseizoen 2019 worden in de bergresorts in Europa geen plastic waterflessen meer aangeboden bij de hikes. Bij de waterfonteinen in het Resort kunnen gasten de flessen vullen die ze bij aankomst in hun kamer krijgen. Herbruikbare waterflessen zijn ook verkrijgbaar in de boutiques.
- Sinds 2020 heeft het programma naar schatting 118 ton wegwerpplastic uit bars en restaurants geëlimineerd.
Gezonde, lokale tuinbouwproducten op het menu
Club Med zet zich in voor duurzaam toerisme op een solide basis
Erkend door internationale certificeringsinstanties
- 100% van de bouw van onze nieuwe Resorts is sinds 2018 BREEAM eco-gecertificeerd (of gelijkwaardig)
- 46 Resorts Green Globe gecertificeerd voor duurzaam beheer (doelstelling: 100% in 2021)
- Meer dan 20 Resorts bekroond met het Ecoleader label van TripAdvisor®
- Ontdekkingsreizen door Club Med gecertificeerd als ATR sinds 2017
BREEAM-certificering
Club Med heeft beslist om sinds 2018 alle nieuwe Resorts ecologisch te bouwen én te laten certifiëren met het BREEAM-label (of een equivalente certificatie). BREEAM is een onafhankelijk en internationaal erkend keurmerk voor de constructie van duurzame gebouwen. Het is een van de meest toonaangevende labels uit de sector, zowel voor het ontwerp als de constructie van verschillende soorten gebouwen.
Bovendien heeft de afdeling Duurzaam Bouwen en Ondernemen van Club Med samen met BREEAM in oktober 2017 de eerste ‘handleiding voor ecologische Resort-constructie’ samengesteld. Dit is het allereerste standaardwerk voor de bouw van Resorts op een milieuvriendelijke manier. Resorts hebben namelijk de eigenheid dat bestaan uit verschillende gebouwen verspreid over grote oppervlakten, en daar moet rekening mee gehouden worden bij duurzaam bouwen.
Green Globe-certificering
‘Green Globe’ is een van de meest veeleisende onafhankelijke en internationale labels voor duurzaam toerisme. Zij kennen het label enkel toe aan toeristische organisaties die zich in hun dagelijkse werking inzetten voor een beter milieu- en sociaal beleid. De eco-certificering werd toegekend door geaccrediteerde instanties die erop toezien dat de vakantiesites de ecologische en sociale ‘best practices’ volgen. Er werd gekeken naar meer dan 300 criteria waaronder:
- steun voor de economische en sociale ontwikkeling van het gastland
- efficiënt water- en energiebeheer
- bescherming van de biodiversiteit
- vermindering van de uitstoot van broeikasgassen
- bescherming van de luchtkwaliteit en geluidsbeheer
- personeelsopleidingen en sensibilisering van G.Ms rond milieubewustzijn
- bescherming en waardering van het lokale culturele erfgoed
- sociaal beleid
- 80% van alle Club Med Resorts hebben het ‘Green Globe’-label. We gaan voor 100% in 2021!
EcoLeaders- programma van TripAdvisor
Eco-vriendelijke vakanties volgens TripAdvisor®
Meer dan 20 Resorts hebben van TripAdvisor® de status EcoLeader gekregen vanwege hun milieuvriendelijke bedrijfsvoering.
Naast andere voorwaarden zijn 7 ecologische best practices de minimale vereisten voor het verkrijgen van de TripAdvisor® EcoLeader-status:
- Regelmatige controle van energieverbruik (ten minste eenmaal per kwartaal)
- Meer dan 75% van de lampen moet energiebesparend zijn
- Er moet een schema zijn voor hergebruik van handdoeken en beddengoed
- Ten minste 2 soorten afval moeten gerecycled kunnen worden
- Het personeel moet worden opgeleid en getraind in de beste ecologische praktijken
- Klanten moeten worden geïnformeerd over de ecologische acties die worden uitgevoerd
Laten we samen eco-acties ondernemen!
Wij zijn ervan overtuigd dat alle kleine beetjes helpen en dat iedereen z'n steentje kan bijdragen als het om energiebesparing gaat. Ontdek hieronder wat u kunt doen om uw verbruik te verminderen, zélfs tijdens uw vakantie:
- Doe het licht uit als u de ruimte verlaat. Lege kamers houden namelijk van donker!
- Laat uw elektronische apparaten niet op stand-by staan, maar zet ze op de uit-stand.
- Haal uw opladers die niet in gebruik zijn uit het stopcontact. U wilt ontkoppelen, toch? Uw opladers ook!
- Neem een douche in plaats van een bad. Eén bad staat gelijk aan vier douches!
- Uw handdoeken hoeven niet even vaak te worden verschoond als uw sokken. Alleen vieze handdoeken en handdoeken in de wasbak zullen worden vervangen.
- De lift verdient soms ook een adempauze. Gebruik de benenwagen en neem de trap!
Onze maatregelen in de Resorts
Ontdek wat wij deze winter in onze Resorts in Europa doen:
- Iets lagere temperaturen in de openbare ruimtes
- Onze digitale schermen worden 's nachts uitgeschakeld, net als de televisies op de kamers op de dag van vertrek en aankomst
- Optimaal beheer van de apparatuur in het Resort, met name in de keukens.
- Traning van onze teams over milieubewuste acties in het Resort (catering, accommodatie, activiteiten en animatie, enz.).
Wees gerust, deze maatregelen doen niets af aan de kwaliteit van de belevenis in onze Resorts en het comfort blijft gegarandeerd voor onze klanten en onze teams.
Onze maatregelen in onze kantoren en agentschappen
Onze medewerkers helpen ons ook om ons energieverbruik te verminderen:
- Lichtborden, digitale etalages en verlichting in onze winkels na sluitingstijd uitschakelen
- Het gebruik van verwarming op de werkplek verminderen
- Warmwatertanks in sanitaire ruimtes uitschakelen
- Elektronische apparatuur 's nachts uitschakelen (kopieerapparaten, koffiezetapparaten, enz.)
- Onderhoud van verwarmings-/airconditioningsystemen om overmatig verbruik te voorkomen